اجزای دستگاه شات بلاست

اجزای دستگاه شات بلاست

اجزای دستگاه شات بلاست چیست؟ آیا با دستگاه شات بلاست و قطعات آن آشنایی دارید؟ ما در این مقاله سعی داریم شما را ابتدا با دستگاه شات بلاست و سپس اجزای آن آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.

شات بلاست چیست؟

در صنایع مختلف برای انجام خدماتی از قبیل جوشکاری، ریخته‌گری، تراش‌کاری، آبدهی و رنگ‌آمیزی روی سطوح فلزات لازم است که هر گونه آلودگی را از سطح آن‌ها پاک کرد. بسیاری از موارد فرآیند شات بلاست جهت تقویت و تمیزکردن سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرآیند با توجه به اینکه پرتاب گلوله‌های فولادی به سمت سطح قطعات می‌باشد، گاهی به آن روش ساچمه زنی یا ساچمه پاشی هم گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: شات بلاست چیست و چه کاربردی دارد؟

اساس نحوه کار دستگاه شات بلاست توسط نیروی گریز از مرکز صورت می‌پذیرید. در واقع ساچمه شات بلاست که می‌تواند از جنس فولاد، مس، روی یا آلومینیوم باشد، توسط نیروی گریز از مرکز و با سرعت مشخص به سمت سطح فلزات پرتاب می‌شود. این پرتاب ساچمه‌ها به صورت مداوم منجر به سایش و صیقل دادن سطوح مختلف خواهد شد. از آنجایی که در این روش، پولیش سطح فلزات در اثر برخورد ساچمه شات بلاست اتفاق می‌افتد، احتمال آسیب سطح وجود دارد. بنابراین با توجه به نحوه کار دستگاه شات بلاست توصیه می‌شود که از این روش برای سایش فلزات با ضخامت بالا استفاده شود.

همچنین لازم است بدانید که روش شات بلاست یک فرآیند زمان‌بر است و از لحاظ عمق اثر برای سایش سطح و عمق‌های دورتر از سطح کاربرد دارد. با توجه به این موارد کیفیت و میزان اثربخشی روش شات بلاست به عوامل مختلفی بستگی دارد. از مهم‌ترین عوامل موثر بر نتیجه نحوه کار دستگاه شات بلاست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت انتقال ساچمه شات بلاست
  • جرم ساچمه فلزی
  • شکل ساچمه شات بلاست
  • زاویه برخورد ساچمه شات بلاست
  • میزان سطح برخورد ساچمه فلزی

بیشتر بخوانید: تفاوت شات بلاست و سند بلاست

اجزای دستگاه شات بلاست

توربین شات بلاست

نقش توربین پرتاب ساچمه‌های فولادی با سرعت زیاد روی سطح قطعه است. این اجزا از تعدادی پره و یک یا دو صفحه کناری برای نگهداری پره‌ها تشکیل شده‌اند. در ساختار همه توربین‌های شات بلاست، روتور و استاتور وجود دارند که عمل توزیع و تنطیم زاویه پرتاب توربین را انجام می‌دهند. قدرت و سرعت توربین تعیین کننده قدرت و سرعت شاتینگ (ضربه) دستگاه است.

الواتورشات (بالابر ساچمه دستگاه)

وظیفه بالابرنده این است که ذرات تجمع یافته در پایین محفظه شات بلاست را از طریق نقاله مارپیچ، به ابتدای بالابر و جداکننده برساند.

محفظه شاتینگ (دیگ دستگاه)

به دلیل سرعت بالای ذرات ساینده، فرایند شات بلاست باید در محفظه‌ای بسته و بدون ارتعاش اجرا شود. این محفظه‌ها از ورق استیل ضخیم و محکم ساخته می‌شوند و به وسیله ورق‌های آلیاژی ضد سایش پوشش داده می‌شوند. نظارت و بررسی این سطوح و نیز تهویه مناسب دیگ شات بلاست، از موارد بسیار مهم در کارگاه‌های شات بلاست است.

جداکننده

برای محافظت از قطعه مورد نظر از هرگونه آلایندگی و واکنش ناخواسته، لازم است ذرات آلاینده از ساچمه‌های پرتابی جدا شوند. در قسمت جداکننده، ذرات آلاینده قبل از ورود به توربین از ذرات ساینده جدا می‌شوند.

هواکش و فیلتر غبار خروجی

هوای خروجی از محفظه شات بلاست باید عاری از هرگونه گاز و ذرات مضر برای انسان و محیط زیست باشد. از این رو آخرین مرحله در این فرایند، غبارگیری است. در این بخش با عبور هوای حاوی ذرات ریز آلاینده از فیلترها، پس از جداسازی کامل، هوای پاک به محیط اتمسفر تخلیه می‌گردد.

انواع دستگاه‌های شات بلاست

1. دستگاه شات بلاست آویزی

2. دستگاه شات بلاست تونلی

3. دستگاه شات بلاست درامی

4. دستگاه شات بلاست میزی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.