شات بلاست تونلی چیست؟

شات بلاست تونلی چیست

یکی از مهمترین نوع شات بلاست ساخته شده در مجتمع ماسین سازی برادران غفوری، شات بلاست تونلی است. این شات بلاست در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد. در این مقاله، در ابتدا توضیح داده‌ایم که شات بلاست تونلی چیست و کاربرد شات بلاست تونلی را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

شات بلاست تونلی چیست؟

شات بلاست تونلی دستگاهی است که از آن برای تراش یا لایه‌برداری و پولیش قطعاتی معمولا از جنس فلز استفاده می‌شود. در شات بلاست تونلی ساچمه‌های فلزی وجود دارد، که با فشار به سمت قطعه فلزی موردنظر پرتاب می‌شود و سبب لایه‌برداری از آن می­‌شود. شات بلاست تونلی، جزو بزرگ‌ترین دستگاه‌های شات بلاست است و انواع مختلفی دارد، که از نظر ابعاد دریچه‌های ورودی و خروجی، باهم متفاوت‌اند‌.

نوع و جنس ساچمه‌ای مورد استفاده در شات بلاست تونلی با توجه به موارد استفاده، متفاوت است.

ساختار شات بلاست تونلی

شات بلاست تونلی در ساختار خود دارای اتاقی است که اند‌ازه آن با توجه به قطعه موردنظر، متغیر است و عملیات‌های شات بلاست، مانند زنگ‌زدایی، لایه‌برداری، زبر سازی قطعه، درون آن انجام می­‌شود. دستگاه‌های شات بلاست تونلی، با توجه به موارد کاربرد طراحی و تولید می­‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: شات بلاست میزی چیست؟

 

با استفاده از شات بلاست تونلی، عملیات شات بلاست به‌طور بهینه انجام می­‌شود و از خطرات ناشی از روش‌های لایه‌برداری سنتی، جلوگیری می­‌شود. همچنین از بیماری‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار فلز‌ها نیز جلوگیری به عمل می‌آید.

سازوکار شات بلاست تونلی

در شات بلاست تونلی عمدتا قطعه موردنظر بر روی صفحه ریلی ورودی قرار می‌­گیرد و به وسیله آن به درون دستگاه هدایت می‌شود و در آنجا به وسیله توربین‌هایی که با سرعتی بالا می­‌چرخند، تحت برخورد مداوم و پر سرعت ساچمه‌ها، که عمدتا فولادی‌اند‌، قرار می­‌گیرد. سپس از قسمت ساچمه زدایی عبور کرده و قطعه به اصطلاح تمیزکاری می­‌شود و سپس توسط صفحه ریلی خروجی، از دستگاه خارج می­‌شود. میزان کیفیت شات بلاست انجام‌ شده در شات بلاست تونلی، به تعداد توربین‌های پرتاب‌کننده ساچمه، جنس و اندازه قطعه موردنظر و سرعت تنظیم‌ شده بستگی دارد.

موارد استفاده شات بلاست تونلی

شات بلاست تونلی در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله می‌توان به:

  • رنگ برداری
  • لایه‌برداری
  • زبر کاری
  • جوشکاری
  • براق سازی
  • تمیزکاری
  • تراش قطعه

اشاره کرد.

کاربرد شات بلاست تونلی

موارد استفاده از شات بلاست تونلی، در مواقعی است که قطعه فلزی موردنظر، از ابعاد بزرگی برخوردار است مانند تانکرها، قطعات تیرآهن و بدنه کشتی‌ها و مواردی که سطح موردنظر سختی بالایی دارد و یا سطح چسبندگی آلاینده، بالاست.

 

بیشتر بخوانید: شات بلاست درام چیست؟

 

شات بلاست تونلی، دارای کاربرد گسترده­ای در صنعت است، مخصوصا صنایعی که در ارتباط با فلزات می‌باشد. از جمله این صنایع می­توان به صنعت کشتی‌سازی، هوافضا، شهرسازی، خودروسازی و… اشاره کرد.

مزایای استفاده از شات بلاست تونلی

  • انجام فرآیند باکیفیت بالا
  • قابلیت تنظیم سرعت انجام توسط کاربر
  • بهینه از نظر سلامت
  • قابلیت کنترل قدرت و سرعت
  • طراحی بهینه و ایمن
  • صرفه‌جویی در زمان

کلام آخر

امروزه، با افزایش محبوبیت روش شات بلاست، برای انجام عملیات سایش، کاربرد و تولید دستگاه‌های شات بلاست از جمله، شات بلاست تونلی، بسیار افزایش یافته است. ساچمه‌های مورداستفاده در شات بلاست تونلی، انواع و جنس‌های مختلفی دارد که با توجه به ظرافت و ضخامت قطعه موردنظر، انتخاب می­شود.  شات بلاست تونلی، دارای ویژگی سرعت ثابت حرکت قطعات است، که توسط کاربر تنظیم می­شود.

ماشین‌سازی برادران غفوری با بیش از نیم‌قرن تجربه در تولید و ساخت انواع ماشین‌آلات از جمله شات بلاست، آماده ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی است.  این دستگاه‌ها با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی و هوش مصنوعی طراحی و تولید شده‌اند.

امیدواریم از خواندن مقاله شات بلاست تونلی چیست رضایت داشته باشید.

در ادامه نظرات خود را برای ما قرار دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.